جمعه 6 اسفند 1395
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی ثبت نام در برنامه هاي گردشگري فروش اینترنتی کتاب برنامه‌ها، اهداف، سیاستها و راهبردها ایسپا اصفهان نمايشگاه و فروشگاه كتاب
فقر، ناامیدی و اختلاس در راس نگرانی‌های مردم اصفهان
تاریخ انتشار: چهار شنبه 15 دی 1395
رییس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران گفت: بر اساس نظرسنجی ایسپا در حدود دوسال پیش اصفهان  فقر، افزایش یاس و ناامیدی، رشوه گیری و اختلاس و باندبازی، اعتیاد به انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی و در نهایت رشد بی عدالتی و تبعیض پنج آسیبی است که به ترتیب اولویت بیشتر مدنظر مردم اصفهان قرار داشت و آن را شایع تر اعلام کرده اند.
محمد آقاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، در خصوص نرم افزار نظر سنجی سبز اظهار کرد: همیشه در نظرسنجی‌های تحقیقات اجتماعی مشکلات و معضلاتی وجود دارد از جمله اینکه احتمال می رود پرسشگر سوگیری خاصی داشته باشد و چون در کار خودش حرفه‌ای شده است خطاهایی بکند که به آن خطاهای مرسوم پرسشگری می‌گوییم. لذا نظارت روی کار پرسشگر و آموزش او اهمیت دارد. 
وی در همین خصوص افزود: گاهی اوقات دقت پرسشگران دچار نقصان می‌شود که البته در تحقیقات اجتماعی مرسوم است. برای اینکه بتوانیم این خطاها را به حداقل ممکن برسانیم یک نرم‌افزار تحت وِب تهیه شد که بتوانیم امور را بهتر نظارت کنیم. 
وی ادامه داد: با این نرم افزار می‌دانیم پرسشگرمان روی نقشه دقیقا کجاست، آیا سر ساعت به محل تعیین شده رفته است یا خیر؟ 
آقاسی  با اشاره به دلیل نامگذاری این نرم افزار با عنوان سبز تصریح کرد: در برخی برهه های زمانی روزانه  2500 پرسشنامه در ایسپا تکمیل می شود و گاهی حجم این پرسشنامه ها بیش از 5 صفحه است که به طور طبیعی کاغذ زیادی مصرف می‌کند.  چون کاغذ را حذف کردیم این نرم‌افزار به نرم‌افزار نظر سنجی سبز مشهور شد. در سال جاری تاکنون حدود 6880 پرسشنامه در ایسپا تکمیل شده است که 18 درصد آن از طریق نرم افزار گردآوری اطلاعات سبز بوده است و امیدواریم این روند به صورت تصاعدی در سالهای آینده شاهد باشیم. 

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران گفت: از ابتدای امسال هم طرح‌های خویش‌فرمایی و هم طرح‌های کارفرمایی را در تهران با نرم افزار سبز انجام می‌دهیم و امیدواریم شعب استانی هم به‌زودی به این نرم‌افزار مجهز شود. 

آقاسی تصریح کرد: وقتی بازار رقابتی می‌شود دو نوع رقیب داریم؛ برخی از رقبای ایسپا واقعی و در حد و اندازه‌ای هستند که واقعاً رقابت می‌کنند. گاهی هم رقیبِ قلابی داریم. رقبایی که گاهی اوقات حتی تحصیلاتشان هم در حوزه علوم اجتماعی نیست. وقتی این موارد زیاد می‌شود کار پروژه یابی هم سخت می‌شود. 
وی افزود: در این وضعیت چیزی که می‌تواند ایسپا را در پروژه یابی متمایز کند علمی‌تر نگاه کردن به این حوزه است. به همین دلیل از ابتدای امسال هم در مرکز و هم در شعبه‌های استانی  به‌صورت جدی به دنبال بازاریابی و پروژه یابی علمی هستیم.
رییس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران با بیان اینکه البته توجه به وضعیت بازار خصوصی هم اهمیت زیادی دارد، گفت: معمولاً مشتریان ما دولتی بودند، اما این عرصه به صورت جدی برای بخش خصوصی هم است که امیدواریم مشتریان زیادی هم در مرکز و هم در شعبات دیگر جذب کنیم.
آقاسی با بیان اینکه  برخی رانت‌ها بازار را متلاطم می‌کند، گفت: رقیب قلابی بازار را آشفته می‌کند. بازار وقتی آشفته شود کار  مشکل می‌شود. در این موقعیت برخی به رانت تکیه می‌کنند و برخی به قوای اطلاعات پنهان، اما جهاد دانشگاهی با تکیه بر علم و دانش وارد این عرصه می‌شود و ایسپا هم در چندسال گذشته با اتکای به روش های علمی پروژه یابی در این خصوص موفق بوده است. 
وی بابیان اینکه مشکل بودجه و اعتبار تنها متوجه ایسپا نیست، افزود: در کل کشور صنعت نظر سنجی جا نیفتاده است و به عنوان مثال ما صنفی تحت عنوان صنف پرسشگری نداریم. از پرسشگران حمایت زیادی نمی‌شود و معمولاً این افراد ضعیف‌ترین قشر هستند. تلاش ایسپا این بوده است که وضعیت پرسشگران را هم در مرکز و هم در استان‌ها بهبود دهیم و پروژه‌های بیشتری را با خدمات بهتر به آن‌ها واگذار کنیم. 
رییس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران ادامه داد: کارهای دیگری هم در حوزه پرسشگری انجام می‌دهیم تا بتوانیم این موضوع را به صورت صنف جا بیندازیم، اما زمان می‌برد. سال گذشته از باشگاه پرسشگران ایسپا رونمایی کردیم که کارتش هم در سراسر کشور توزیع شده است که به صنف شدن و هویت بخشی به پرسشگران کمک می‌کند. امیدواریم در کلان کشور هم توجه به نظرسنجی بیشتر شود تا بتوانیم پرداخت بهتری به پرسشگرانمان داشته باشیم.
آقاسی در پاسخ به این سؤال که برای پرسشگری خلاقانه چه کارهایی انجام داده‌اید، گفت: پرسشگری خلاقانه در حوزه تعاملاتش با فرد پاسخگو بیشتر مطرح می‌شود و پرسشگر موظف است کارش را در یک محدوده انجام دهد. یعنی یک پرسشنامه در اختیارش قرار می‌دهیم و به او می‌گوییم که شما این سؤالات را حق دارید بپرسید بنابراین با مصاحبه باز متفاوت است. یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد عدم تمایل به پاسخگویی از سوی افراد است. البته تلاش می‌کنیم که این مشکل کم شود. گاهی پاسخگو تا نیمه پرسشنامه را جواب می‌دهد و بعد رها می‌کند و می‌رود. 
وی در همین خصوص افزود: شعار درونی ایسپا در سال 95 ارتقای خلاقیت بوده است. در حوزه پرسشگری تلاش کردیم نحوه ارتباط با پاسخگو و مردم را از دو منظر ادبیات و گفتار و هم از نظر نوع پوشش ارتقا دهیم.
آقاسی گفت: یکی از برنامه‌های مهمی که ایسپا انجام خواهد داد تعیین ملاک‌های شعبه مطلوب است. در برنامه ششم توسعه این مهم را در نظر خواهیم گرفت و عملیاتی می‌کنیم. به زودی در یک ماه آینده دو نوع موافقت‌نامه قطعی و اصولی  خواهیم داشت که هیئت مدیره ایسپا این موافقت‌نامه‌ها را مصوب کرده و در اختیار شعب قرار خواهد داد. همه شعب استانی ایسپا فعال هستند ولی برخی از آن‌ها از نظر مرکز عالی، خوب و ممتاز هستند که به همه این شعب موافقت‌نامه قطعی می‌دهیم که تا 3 سال آینده می‌توانند فعالیتشان را با برند ایسپا داشته باشند. به دیگر شعب با یک مرحله آموزش موافقت‌نامه اصولی می‌دهیم، اما فعالیتشان را متوقف نمی‌کنیم. ظرف یک سال باید به ملاک‌های مطلوب برسند تا موافقت‌نامه قطعی دریافت کنند. 
وی افزود: در استانی مثل بوشهر هم هستند که اصلاً در آنجا جهاد دانشگاهی نداریم و البته بیش از سیزده سال ایسپای فعال دارد و در این اندیشه هستیم که شعبه ایسپا را در این استان‌ ارتقا دهیم. 
رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران خاطرنشان کرد: شورای مشورتی شعب ایسپا را به زودی تشکیل خواهیم داد که متشکل از  همکاران ما در مرکز و 3 نفر از معاونان فرهنگی است. کار اصلی این شورا بررسی معضلات شعب مختلف ایسپا در شورای مشورتی و ارایه راهکاراست. امیدواریم تا پایان امسال شورای مشورتی تشکیل شود.
آقاسی گفت: به زودی منشور عملیاتی ایسپا در خصوص انتخابات 96 با تصویب هیئت مدیره اعلام عمومی خواهد شد. برنامه‌های جدی برای این انتخابات داریم اما انتشار نتایج نظرسنجی‌ها منوط به آن روندی است که در هیئت مدیره طی می‌شود. در صورت تصویب هیئت مدیره به فراخور زمان نتایج مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را منتشر خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در دو هفته آینده یک پیمایش خیلی جدی در خصوص شبکه‌های اجتماعی خواهیم داشت. سال گذشته این کار را انجام دادیم که با استقبال بسیاری مواجه شد. با این کار مصرف فضای مجازی مردم ایران مشخص می‌شود.
رییس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران گفت: بر اساس نظرسنجی ایسپا در حدود دوسال پیش اصفهان مشخص شد که مردم این شهر نگران شیوع آسیب‌های اجتماعی هستند. پنج آسیبی که به ترتیب اولویت بیشتر مدنظر مردم قرار داشت و آن را شایع تر اعلام کرده اند فقر، افزایش یاس و ناامیدی، رشوه گیری و اختلاس و باندبازی، اعتیاد به انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی و در نهایت رشد بی عدالتی و تبعیض بیان شده است. در مجموع آسیب‌های اجتماعی برای مردم اصفهان خیلی نگران کننده است که با همکاری مردم و نهادهای حاکمیتی باید با این معضل مقابله کرد.
ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: